Vi på Klaravik har återbruk som en central del av vår affär. Vår tjänst bygger på att cirkulera begagnade maskiner, verktyg och fordon så att saker används. Vi får saker att gå, i stället för att stå och är ett naturligt alternativ till att konsumera nytt.
Vi ser till att begagnade verktyg, maskiner och fordon kan återbrukas istället för att gå till spillo. Och det i en klimatsmart säljprocess där vi varken transporterar eller forslar säljobjekt – förrän köparen själv hämtar sin auktionsvinst. Genom att förenkla begagnathandeln kan vi bidra till att företag ser enkelheten och värdet i att köpa och sälja använda objekt, snarare än att köpa nytt.

Genom vår lokala representation, där vi också anställer lokalt, bidrar Klaravik till arbetstillfällen även utanför urbana storstadsområden, som kan stimulera och bibehålla kommuninvånare i mindre städer. I vår affär är vi en förmedlare av över 50 000 andra företags försäljningar, som ofta har ägandet lokalt, vilket gör att vi bidrar till deras livskraft i förlängningen. För ett starkt lokalt näringsliv i flera steg.

Vi verkar i en mansdominerad bransch. Bygg, entreprenad och lantbruk är samtliga områden där det normalt råder en överrepresentation av män. Det är något vi vill gå i bräschen för att ändra på. Vår övertygelse är att framtiden för vår bransch gynnas av en breddad kompetensbas och att fler perspektiv är representerade. Vi strävar därför alltid efter en jämn könsfördelning bland auktionsmäklare, kontorsmedarbetare och i ledande befattningar. Vi är i nuläget i princip lika många kvinnor som män på Klaravik, och våra ledande postioner består till 62 procent av kvinnor.

Genom vårt sponsringskoncept Klaravik Plan jobbar vi för att stärka välbefinnandet med idrotten som förenande kraft i hela Sverige. I projektet har vi hitintills sponsrat över 250 föreningar för att uppmuntra folkhälsa, social trygghet och gemenskap.
Under 2024 genomförde vi, inom ramen för Klaravik Plan, den största sponsringssatsningen någonsin i Sverige för flickhockey – vilket gjorde starkt avtryck i en annars mansdominerad sport.
Under 2025 följde vi upp vår målgruppspecifika inrikning genom att fokusera helt och hållet på parasport – där sponsringsbehovet post-pandemin visat sig vara stort (20 procent av alla aktiva har slutat med sin idrott sedan pandemin).
