Klaravik AB (556881-8693), nedan kallat Klaravik, är ett auktionsbolag som företräder och har förmedlingsuppdrag för i huvudsak företag, kommuner, finansbolag, myndigheter och dödsbon. Klaraviks uppdrag är att genom auktioner på internet förmedla objekt från dessa säljare (nedan kallat uppdragsgivare) till högstbjudande budgivare (nedan kallat köpare).
Auktion
Alla objekt på klaravik.se säljs på auktion. Bud kan läggas dygnet runt på de auktioner som hålls. Varje auktion avslutas på angivet klockslag, men förlängs med cirka tre minuter om ett nytt bud läggs inom tre minuter före avslutstiden.
Efter avslutad auktion tar Klaravik kontakt med den budgivare som har högst bud inom två arbetsdagar. Avsänd faktura anses som tagen kontakt.
Säljare
Säljare är de uppdragsgivare som har gett Klaravik i uppdrag att sälja objekt. Klaraviks uppdragsgivare består i huvudsak av företag, kommuner, finansbolag, myndigheter och dödsbon.
Det är alltid uppdragsgivaren som säljer och har ansvar för auktionens objekt. Klaravik är endast förmedlande part och träder varken in som ägare eller säljare av objekt. Ansvaret för förmedlade objekt åläggs uppdragsgivaren. Klaravik tar inte heller på sig rollen som exportör vid försäljningar till utländska köpare.
Köpare
För att köpa objekt via Klaravik krävs ett registrerat köparkonto på klaravik.se. För att kunna lägga bud måste köparen acceptera Klaraviks köpvillkor samt ha fyllt 18 år. Det kan dröja några timmar, i vissa fall längre tid, innan en registrering har blivit granskad och godkänd.
Att registrera ett konto i falskt namn eller någon annans namn kan leda till polisanmälan.
Om Klaravik misstänker att en köpare missbrukar sitt köparkonto, inte uppfyller köpvillkorens bestämmelser eller inte följer uppgjorda överenskommelser, har Klaravik rätt att spärra köparen från att lägga bud på klaravik.se.
Budgivning
Alla bud är bindande, och gäller även om bud inte har uppnått reservationspriset vid auktionsavslut. Om reservationspriset inte har uppnåtts är bud bindande i två arbetsdagar efter auktionsavslut. Köparen förbinder sig att vara tillgänglig för Klaraviks medarbetare under denna period. Bindningstiden för budet förlängs på nytt med två arbetsdagar när nytt bud lagts i förhandling.
Utöver manuella bud finns möjlighet att lägga autobud. Maxtaket för angivet autobud syns inte för övriga budgivare. Om två personer lägger samma bud prioriteras det bud som blev lagt först. När detta händer syns det tydligt i budhistoriken.
Klaravik har inget ansvar för om bud inte registreras.
Se film om att lägga bud på Klaravik
Försäljningsobjekt
Alla objekt på klaravik.se säljs i befintligt skick. Auktionsunderlaget utgörs av text, bilder och i vissa fall film. Gå alltid igenom auktionsunderlaget noggrant. Observera att bilder ibland kan vara missvisande och avvika från verkligheten, till exempel i färg, form och storlek.
Klaravik utför ingen besiktning av objekt. Med hjälp av uppdragsgivaren gör Klaraviks auktionsmäklare en intervjubaserad bedömning av objektets skick.
Om ett objekt har en begränsad skickbeskrivning behöver köparen ha i åtanke att okända eller dolda fel kan finnas.
Klaravik säkerställer att de objekt som säljs inte är belastade med skatteskulder samt att eventuella andra restskulder inte belastar köparen.
Vid köp av registreringspliktiga fordon ansvarar säljaren och köparen gemensamt för att genomföra ägarbytet vid hämtning. I vissa fall hanterar Klaravik ägarbytet mellan parterna, men endast i en förmedlande och administrativ roll. Ägarbytet av registrerade fordon sker normalt inom de första dagarna efter hämtning. Om fordonet är belagt med en kredit- eller leasingspärr kan processen dock ta längre tid, i vissa fall mer än två veckor.
Reparationsobjekt och reservdelsobjekt
Om ett objekt beskrivs som reparationsobjekt i auktionsunderlaget har det inte fått en fullständig kontroll eller provkörning av uppdragsgivaren eller Klaravik. Objektet kan sakna delar eller ha fler fel än dem som beskrivs i auktionsunderlaget, vilket bör beaktas vid budgivning. Som reparationsobjekt räknas även personbilar och lätta lastbilar med ett försäljningspris under 30 000 kronor.
Om ett objekt beskrivs som ett reservdelsobjekt i auktionsunderlaget är objektet i så dåligt skick att det inte kan användas för dess avsedda ändamål, vilket bör beaktas vid budgivning.
Reparationsobjekt och reservdelsobjekt kan inte reklameras.
Reservationspris
Reservationspris är det på förhand lägsta slutpris som uppdragsgivaren har accepterat. På objektets auktionssida framgår om reservationspriset har uppnåtts eller ej.
Bindande avtal har ingåtts mellan högsta budgivare och säljare vid avslutad auktion, under förutsättning att vinnande bud motsvarar eller överstiger reservationspriset. För det fall vinnande bud understiger reservationspriset för aktuellt objekt har säljaren rätt att neka budet, men kan också välja att acceptera budet och därmed ingå bindande avtal.
Garanti
Ingen garanti lämnas på köpta objekt.
Avgifter
Det tillkommer en inropsavgift på alla objekt som säljs på Klaravik. Inropsavgiften varierar beroende på objekt och visas tydligt på det aktuella objektet när köparen är inloggad på klaravik.se.
Moms
På samtliga objekt tillkommer moms, om inget annat specifikt anges. I samtliga fall visas detta på det aktuella objektet.
Betalning
För en köpare med det högsta budet i en budgivning, och där reservationspriset är uppnått, skickas en faktura via mejl från PayEx. Fakturan har sju dagars betalningsfrist. Betalning sker med befriande verkan till Klaravik AB.
Se film om att betala ett inropat objekt
Köparens undersökningsplikt
Som köpare finns en långtgående undersökningsplikt. Det innebär att köparen vid hämtning ska undersöka och godkänna objektets skick i förhållande till auktionsunderlaget.
Normalt erbjuds inte fysiska visningar av objekt medan auktion pågår. Om undantag görs framgår det i auktionsunderlaget.
Alla objekt på Klaravik säljs i befintligt skick. Brister och fel kan förekomma på objekten, eftersom de ofta är begagnade bruksföremål.
Uppdragsgivaren ansvarar inte för fel som köparen inte upptäcker vid hämtning. Om köparen anlitar speditör eller ombud för att hämta objektet anses det som godkänt när objektet lämnar upphämtningsplatsen. Uppdragsgivaren ansvarar inte heller för fel som uppkommer efter hämtning.
Varken uppdragsgivaren eller Klaravik ansvarar för fel på objekt eller egendom som säljs för konkursförvaltare eller vid annan tvångsmässig försäljning.
Se film om undersökningsplikten
Hämtning
Innan köparen kan hämta ett objekt måste fakturan bli registrerad som betald hos Klaravik. När betalningen har registrerats får köparen ett upphämtningskvitto med kontaktuppgifter till uppdragsgivaren (kvittot skickas via e-post). Köparen tar kontakt med uppdragsgivaren och bokar en upphämtningstid som passar båda parter. Uppdragsgivaren är inte skyldig att erbjuda hämtning under kvällar eller helger.
Om inget annat anges har köpare ansvar för upphämtning, lastning och eventuell nedmontering av objektet.
Vid upphämtning ska referenskoden på ditt upphämtningskvitto stämma överens med uppdragsgivarens utlämningskvitto. Notera att båda kvittona har Klaravik som avsändare och ska signeras.
Köpare har tolv (12) dagar på sig att hämta objektet efter avslutad auktion. Om ett objekt inte har hämtats inom tolv (12) dagar efter auktionsavslut har Klaravik rätt att ta ut en avgift. Avgiften är 500 kronor (exkl. moms) per påbörjad vecka för objekt med ett bud under 20 000 kronor (exkl. moms) och 1 000 kronor (exkl. moms) per påbörjad vecka för objekt med ett bud över 20 000 kronor (exkl. moms).
Om uppdragsgivaren inte kan ge köparen möjlighet att hämta objektet inom 12 dagar har köparen rätt att antingen kräva fullgörelse eller häva köpet. Uppdragsgivaren är inte skyldig att fullgöra köpet om det föreligger ett oöverkomligt hinder eller om fullgörelsen skulle innebära uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att uppdragsgivaren fullgör köpet. Vid befogad hävning har köparen rätt till återbetalning av det belopp som har betalats till Klaravik. Köparen är alltid skyldig att vidta skäliga åtgärder för att förebygga, förhindra eller begränsa förlust eller skada.
Uppdragsgivaren tar inget ansvar för om objekt som inte hämtas i tid får ett försämrat skick.
För objekt som inte har hämtats av köparen eller dess ombud inom 30 arbetsdagar (eller annan tidsperiod som anges i auktionsunderlaget) har uppdragsgivaren genom Klaravik rätt att häva köpet och på nytt lägga ut objektet till försäljning.
Uppdragsgivaren samt Klaravik äger rätten att ta ut ersättning för kostnader med anledning av hävningen samt för förlust i övrigt. Om försäljningspriset inte räcker till för att täcka uppdragsgivarens och/eller Klaraviks skador och kostnader för omförsäljning ska köparen ersätta mellan skillnaden. Om varan inte kan säljas eller om priset inte skulle täcka kostnaderna för en försäljning får uppdragsgivaren och Klaravik skrota/återvinna/slänga objektet. Innan så sker ska köparen underrättas med senast kända kontaktuppgifter.
Se film om att hämta inropat objekt
EU-försäljning & export
Utländska köpare är skyldiga att genast efter hämtning av ett objekt exportera det ut ur Sverige till det land där köparen är registrerad/folkbokförd.
Köpare från länder med ett CPI (Corruption Perceptions Index) lägre än 60 behöver genomgå en mer grundlig valideringsprocess än övriga köpare för att få ett godkänt köparkonto på Klaravik.
När du handlar på Klaravik ingår alltid moms på din faktura, om inget annat anges. Det är viktigt att du betalar hela beloppet. Om kontot är registrerat som ett utländskt företag, och har ett giltigt VAT-nummer, kan köparen be om att få momsen återbetald av Klaravik. För att få momsen krediterad och återbetald måste köparen skicka giltiga exporthandlingar till export@klaravik.se senast tio dagar efter den månad du hämtade objektet. Om tidsgränsen överskrids garanteras inte återbetalning av momsen.
Vid EU-försäljning ska Klaravik få tillgång till:
1) Undertecknat CMR-dokument eller fraktsedel.
2) Fakturan från transportföretaget.
3) Klaraviks exportdeklaration, som köparen får i samband av upphämtning av objektet.
4) Det aktuella företagets IBAN- och Swiftnummer.
Vid export utanför EU ska Klaravik få tillgång till:
1) Tulldokument.
2) Klaraviks exportdeklaration, som du får i samband av upphämtning av objektet.
3) Ditt företags IBAN- och Swiftnummer.
Ångerrätt
Budgivare (näringsidkare) hos Klaravik har ingen ångerrätt vid budgivning eller vinnande bud. Alla bud är bindande.
För den som handlar på Klaravik som konsument gäller följande:
I enlighet med lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen börjar löpa den dag då konsumenten får objektet i sin besittning.
Om köparen önskar åberopa ångerrätt ska denne, utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar, lämna eller skicka tillbaka objektet. Dessförinnan behöver köparen kontakta Klaravik på info@klaravik.se för vidare instruktioner kring retur. Köparen får själv stå för kostnaden för återsändande efter att ha ångrat sitt köp. Återbetalning sker senast inom 14 dagar efter att köparen har kontaktat Klaravik och ångrat ett köp, dock inte innan objektet har tagits emot i retur. Ett returnerat objekt ska ha samma skick som när det mottogs. Det innebär att det inte får vara modifierat, reparerat eller ha skador som inte fanns då köparen fick det i sin besittning.
Om köparen har hanterat objektet i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion (max tio kilometer för fordon eller en timme för maskiner) är köparen ersättningsskyldig för objektets värdeminskning. För personbilar beräknas värdeminskningen med 50 kronor (inklusive moms) per körd mil över 10 kilometer. För grävmaskiner, traktorer, dumprar och hjullastare under 5 000 kilo beräknas värdeminskningen med 800 kronor (inklusive moms) per körd timme. För maskiner med en vikt över 5 000 kilo beräknas värdeminskningen med 1 200 kronor (inklusive moms) per körd timme. För övriga maskiner och fordon beräknas värdeminskningen utifrån maskinens värde, ålder och kostnad för hyra av motsvarande maskin.
Om köparen nyttjar sin ångerrätt vid köp av ett registrerat fordon sker ägarbytet av objektet till Klaravik, eller annan part, i samband med att det returnerade fordonet mottagits. För att Klaravik ska kunna genomföra ägarbytet och vidare försäljning av fordonet behöver köparen ge Klaravik fullmakt att överföra ägarskapet till en ny ägare och hantera försäljningen på det sätt som Klaravik anser vara lämpligt. Fullmaktsblanketten tillhandahålls av Klaravik och ska undertecknas av köparen innan ägarbytet kan genomföras.
Meddelande om ångrat köp skickas till info@klaravik.se. Du kan använda det standardformulär som finns på Konsumentverkets webbplats konsumentverket.se.
Reklamation
Om du vill reklamera ett objekt kan du kontakta Klaravik på telefonnummer 054 15 13 04, skicka e-post till info@klaravik.se alternativt fylla i följande formulär.
Klaravik förmedlar endast objekt och står därför inte som part i en reklamation. Klaravik kan ta emot reklamationer när det gäller ansvar för fel på försäljningsobjekt. Klaravik kan även förmedla information mellan köpare och uppdragsgivare i syfte att nå en överenskommelse. Klaravik är inte juridiskt ombud för uppdragsgivaren.
Reklamation ska göras innan köparen har transporterat bort objektet från uppdragsgivarens angivna hämtningsplats. Skulle hämtning ske utanför Klaraviks öppettider och köparen kommer överens med säljaren om en reklamation, ska överenskommelsen dokumenteras skriftligt. Noteringen ska innehålla vad som avtalats, eventuell justering av köpesumman samt båda parters signaturer. Detta fungerar som en bekräftelse på uppgörelsen. Köparen bör fotografera, filma eller på annat sätt dokumentera objektet på plats vid hämtningstillfället för att kunna styrka anmärkningar.
Klaravik och uppdragsgivaren ska alltid meddelas innan någon reparation genomförs. Eventuella kostnadsförslag ska alltid godkännas av Klaravik och uppdragsgivaren i förväg. Köparen har ingen rätt till ersättning om reparationen genomförs innan godkännande har lämnats.
Vid en reklamation ersätts varken direkta eller indirekta förluster av uppdragsgivaren eller Klaravik.
Tekniska och manuella fel
Klaravik friskriver sig från allt ansvar för skada, förlust eller följdskador som kan drabba köpare eller uppdragsgivare till följd av tekniska fel, kommunikationsproblem eller liknande. Klaravik ansvarar inte för att bud inte registreras eller att kontakt ej etableras.
Klaravik reserverar sig mot tryck- och skrivfel på hemsidan och garanterar inte att bilder exakt återger de objekt som säljs. Klaravik har rätt att avböja försäljning under hela försäljningsprocessen, bortse från bud samt besluta om en ny budgivning vid tekniska problem, felskrivningar eller andra skäl. Klaravik tar inget ansvar för skada, följdskador eller kostnader som kan drabba budgivare eller uppdragsgivare med anledning av ovanstående.
Behandling av personuppgifter
Klaravik hanterar alla personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). När en köpare registrerar ett köparkonto godkänner denne att Klaravik använder det aktuella företagets uppgifter för att kunna uppfylla de åtaganden som finns gentemot köpande kund.
Se Klaraviks integritetspolicy för mer information om hur personuppgifterna behandlas.
Lagval och tvist
Dessa köpvillkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk rätt. Eventuella tvister rörande tolkning och tillämpning av dessa köpvillkor och tillhandahållande av Klaraviks auktionstjänst ska avgöras avallmän domstol i Sverige i enlighet med svensk rätt. Lag (1987:822) om internationella köp ska inte tillämpas på Klaraviks tjänster.