Jag är intresserad av att sälja:

Hur når vi dig?

Sist men inte minst; vad vill du sälja?*

Klaravik säljsupport
Har du frågor kring din försäljning?
Vi hjälper dig! Ring vår säljsupport på vardagar kl. 8-16 eller skicka ett mejl.

420 000 registrerade budgivare

120 000 besök/dag

106 000 auktioner/år

3,1 miljarder kr i omsättning 2022

420 000 registrerade budgivare

120 000 besök/dag

106 000 auktioner/år

3,1 miljarder kr i omsättning 2022

Nära, enkelt, snabbt

Att sälja begagnade maskiner på Klaravik är tryggt och effektivt. Ett besök av din lokala auktionsmäklare är allt som behövs - någon vecka senare kan objektet hämtas av köparen. Allt annat kring försäljningen sköter vi på Klaravik.

Klaravik har drygt 200 medarbetare i Sverige samt verksamhet i Danmark. Vårt huvudkontor ligger i Karlstad, vårt utvecklingskontor finns i Lund och våra auktionsmäklare är utlokaliserade från Haparanda i norr till Ystad i söder.

  • Inför en försäljning
  • Under en auktion
  • Efter en auktion
1. Hitta din auktionsmäklare

I varje län finns en eller flera lokala auktionsmäklare. Vem som jobbar närmast dig ser du i kartan överst på sidan. Du kan också använda vårt formulär.

2. Hör av dig

Mejla eller ring din auktionsmäklare och berätta vad du vill sälja. Tillsammans gör ni upp en tid för att ses och gå igenom objektet.

3. Gör dig startklar

Ta fram serviceböcker, registreringsbevis, kvitton och annat som kan behövas. Kanske är det läge för lite finputs också? På sajten blir bilder och film dina köpares första intryck.

4. Få besök av auktionsmäklaren

Mäklaren fotograferar, filmar och gör en beskrivning av ditt objekt. Sedan sätter ni tillsammans ett lägsta pris (reservationspris) och inom någon dag är auktionen startad.

Vanliga frågor

Får privatpersoner sälja på Klaravik?

På Klaravik är det i regel bara företag som säljer objekt. Privatpersoner är däremot välkomna att lägga bud på och köpa objekt.

Kostar det något att sälja?

Om ditt objekt blir sålt tar vi ut en provisionsbaserad kostnad, som styrs av försäljningsbeloppet. Om objektet inte blir sålt kostar det ingenting.

Måste jag fixa visningar?

Nej, allt på Klaravik säljs utan visning (om inget annat anges). Klaraviks auktionsmäklare är den enda som du behöver träffa och gå igenom objektet med till dess att köpet är genomfört. Köparnas bud baseras på auktionsunderlaget.

Vad är ett reservationspris?

Det lägsta pris som du kan tänka dig att sälja för.

1. Jobba på som vanligt

Auktionen pågår i upp till en vecka. Under tiden tar vi hand om alla frågor från spekulanter så att du kan jobba på som vanligt (eller varför inte följa en spännande budgivning)

2. Marknadsföring av ditt objekt

Ditt objekt annonseras i Sverige och utomlands. Dessutom ser vi till att ditt objekt når våra hundratusentals kunder via nyhetsbrev och våra sociala medier. Dela gärna länken till din auktion i dina egna kanaler!

Vanliga frågor

Hur får jag veta om någon lägger bud?

Du kan följa budgivningen i realtid på auktionssidan. Du kan även logga in på ditt säljarkonto för att se budhistoriken på varje objekt.

Var syns min auktion?

I auktionsflödet på klaravik.se. Köpare hittar den enkelt genom att välja produktkategori eller län. Klaravik har dessutom ett samarbete med blocket.se, Sveriges största marknadsplats, som gör ditt objekt synligt för Blockets fem miljoner besökare i veckan. Vi marknadsför pågående auktioner genom nyhetsbrev, sociala medier och andra digitala annonser.

Varför syns inte reservationspriset på sajten?

När du och din auktionsmäklare sätter ett reservationspris är det er gemensamma, personliga uppskattning av marknadsvärdet. Kanske visar det sig vara lite för högt? Eller alldeles för lågt? Genom att inte skriva ut det på sajten låter vi marknaden själv göra värderingen. Vi hoppas och tror att det gynnar både köpare och säljare.

Hur hittar jag mina inloggningsuppgifter?

Om du har glömt dina uppgifter kan du kontakta Klaraviks säljsupport på saljsupport@klaravik.se.

1. Kolla mejlen

Efter auktionen får du ett automatiskt mejl med slutpriset. Blev det högre än du trodde? Grattis! Blev det lite lägre? Då inleds en förhandling.

2. Förhandla

Ibland slutar budgivningen under reservationspriset. Då tar vi hand om en förhandling mellan köparen och dig. Målet är att få till en affär som alla känner sig nöjda med.

3. Låt köparen hämta

Efter avslutad auktion betalar köparen sin faktura till oss och får dina kontaktuppgifter. Köparen har 12 dagar på sig att hämta objektet.

4. Få betalt

Du har pengarna på kontot senast sju arbetsdagar efter att objektet är betalt och hämtat. Om bara hämtningen kvarstår får du ändå pengarna utbetalda den femte arbetsdagen i månaden efter att köparen betalat.

Vanliga frågor

När får jag betalt?

Är objektet betalt och hämtat? Då har du pengarna på kontot senast sju arbetsdagar efter hämtningen. Om bara hämtningen kvarstår får du ändå pengarna utbetalda den femte arbetsdagen i månaden efter att köparen betalat. Särskilda förutsättningar gäller vid utlandsförsäljning, objekt med skuld eller om köparen sökt finansiering. Har du frågor gällande din betalning, kontakta ekonomi@klaravik.se.

Mitt objekt blev inte sålt - måste jag betala ändå?

Nej. För objekt som blir sålda tar vi ut en provisionsbaserad kostnad, som styrs av försäljningsbeloppet. Om objektet inte blir sålt tar vi inte ut någon avgift.

Jag har sålt ett registrerat fordon, hur gör jag?

Ägarbyten för registrerade fordon sker alltid mellan köpare och säljare vid avhämtningen. Det innebär att säljaren tillhandahåller del 2 av registreringsbeviset. Saknar du registreringsbevis går det att beställa från Transportstyrelsen. Klaravik säkerställer alltid att eventuell skuld på fordonet löses innan den vinnande budgivaren blir ny ägare. I de fall där Klaravik övertar ägandeskapet för att lösa eventuell skuld görs ett elektroniskt ägarbyte mot köparens kontodetaljer. Detta kan medföra att ägarbytet tar några ytterligare dagar.

Om jag har frågor om betalningen, vem kontaktar jag då?

Kontakta din auktionsmäklare eller vår säljsupport om du funderar över något. Du når säljsupporten på 054-15 13 04 eller saljsupport@klaravik.se.

Inför en försäljning

1. Hitta din auktionsmäklare

I varje län finns en eller flera lokala auktionsmäklare. Vem som jobbar närmast dig ser du i kartan överst på sidan. Du kan också använda vårt formulär.

2. Hör av dig

Mejla eller ring din auktionsmäklare och berätta vad du vill sälja. Tillsammans gör ni upp en tid för att ses och gå igenom objektet.

3. Gör dig startklar

Ta fram serviceböcker, registreringsbevis, kvitton och annat som kan behövas. Kanske är det läge för lite finputs också? På sajten blir bilder och film dina köpares första intryck.

4. Få besök av auktionsmäklaren

Mäklaren fotograferar, filmar och gör en beskrivning av ditt objekt. Sedan sätter ni tillsammans ett lägsta pris (reservationspris) och inom någon dag är auktionen startad.

Vanliga frågor

Får jag sälja som privatperson?

Nej, på Klaravik är det företag som säljer objekt. Men privatpersoner är välkomna att lägga bud och handla.

Kostar det något att sälja?

Om ditt objekt blir sålt tar vi ut en provisionsbaserad kostnad, som styrs av försäljningsbeloppet. Om objektet inte blir sålt kostar det ingenting.

Måste jag fixa visningar?

Nej, allt på Klaravik säljs utan visning (om inget annat anges). Klaraviks auktionsmäklare är den enda som du behöver träffa och gå igenom objektet med till dess att köpet är genomfört. Köparnas bud baseras på auktionsunderlaget.

Vad är ett reservationspris?

Det lägsta pris som du kan tänka dig att sälja för.

Under en auktion

1. Jobba på som vanligt

Auktionen pågår i upp till en vecka. Under tiden tar vi hand om alla frågor från spekulanter så att du kan jobba på som vanligt (eller varför inte följa en spännande budgivning)

2. Marknadsföring av ditt objekt

Ditt objekt annonseras i Sverige och utomlands. Dessutom ser vi till att ditt objekt når våra hundratusentals kunder via nyhetsbrev och våra sociala medier. Dela gärna länken till din auktion i dina egna kanaler!

Vanliga frågor

Hur får jag veta om någon lägger bud?

Du kan följa budgivningen i realtid på auktionssidan. Du kan även logga in på ditt säljarkonto för att se budhistoriken på varje objekt.

Var syns min auktion?

I auktionsflödet på klaravik.se. Köpare hittar den enkelt genom att välja produktkategori eller län. Klaravik har dessutom ett samarbete med blocket.se, Sveriges största marknadsplats, som gör ditt objekt synligt för Blockets fem miljoner besökare i veckan. Vi marknadsför pågående auktioner genom nyhetsbrev, sociala medier och andra digitala annonser.

Varför syns inte reservationspriset på sajten?

När du och din auktionsmäklare sätter ett reservationspris är det er gemensamma, personliga uppskattning av marknadsvärdet. Kanske visar det sig vara lite för högt? Eller alldeles för lågt? Genom att inte skriva ut det på sajten låter vi marknaden själv göra värderingen. Vi hoppas och tror att det gynnar både köpare och säljare.

Hur hittar jag mina inloggningsuppgifter?

Om du har glömt dina uppgifter kan du kontakta Klaraviks säljsupport på saljsupport@klaravik.se.

Efter en auktion

1. Kolla mejlen

Efter auktionen får du ett automatiskt mejl med slutpriset. Blev det högre än du trodde? Grattis! Blev det lite lägre? Då inleds en förhandling.

2. Förhandla

Ibland slutar budgivningen under reservationspriset. Då tar vi hand om en förhandling mellan köparen och dig. Målet är att få till en affär som alla känner sig nöjda med.

3. Låt köparen hämta

Efter avslutad auktion betalar köparen sin faktura till oss och får dina kontaktuppgifter. Köparen har 12 dagar på sig att hämta objektet.

4. Få betalt

Du har pengarna på kontot senast sju arbetsdagar efter att objektet är betalt och hämtat. Om bara hämtningen kvarstår får du ändå pengarna utbetalda den femte arbetsdagen i månaden efter att köparen betalat.

Vanliga frågor

När får jag betalt?

Är objektet betalt och hämtat? Då har du pengarna på kontot senast sju arbetsdagar efter hämtningen. Om bara hämtningen kvarstår får du ändå pengarna utbetalda den femte arbetsdagen i månaden efter att köparen betalat. Särskilda förutsättningar gäller vid utlandsförsäljning, objekt med skuld eller om köparen sökt finansiering. Har du frågor gällande din betalning, kontakta ekonomi@klaravik.se.

Mitt objekt blev inte sålt - måste jag betala ändå?

Nej. För objekt som blir sålda tar vi ut en provisionsbaserad kostnad, som styrs av försäljningsbeloppet. Om objektet inte blir sålt tar vi inte ut någon avgift.

Jag har sålt ett registrerat fordon, hur gör jag?

Ägarbyten för registrerade fordon sker alltid mellan köpare och säljare vid avhämtningen. Det innebär att säljaren tillhandahåller del 2 av registreringsbeviset. Saknar du registreringsbevis går det att beställa från Transportstyrelsen. Klaravik säkerställer alltid att eventuell skuld på fordonet löses innan den vinnande budgivaren blir ny ägare. I de fall där Klaravik övertar ägandeskapet för att lösa eventuell skuld görs ett elektroniskt ägarbyte mot köparens kontodetaljer. Detta kan medföra att ägarbytet tar några ytterligare dagar.

Om jag har frågor om betalningen, vem kontaktar jag då?

Kontakta din auktionsmäklare eller vår säljsupport om du funderar över något. Du når säljsupporten på 054-15 13 04 eller saljsupport@klaravik.se.

9/10 skulle rekommendera oss till en vän eller kollega. (kundundersökning 2023)

Ditt eget säljteam

Du är expert på din maskin, vi är experter på att sälja den.

Vi har nära samarbeten med konkursförvaltare i hela landet och hjälper till att förmedla och sälja av hela eller delar av konkursbon. Snabbt, effektivt och tryggt.

Behöver du hjälp med värdering eller försäljning av ett konkursbo?

Kontakta oss på konkurs@klaravik.se.


Återtag

I tätt samarbete med Sveriges största finansbolag hjälper vi till att förmedla försäljningar genom återtag. Med lokal representation i hela landet kan vi snabbt vara på plats och säkra egendom, ofta samma dag vi mottagit uppdraget.

Behöver du hjälp med återtag eller vill veta mer om vårt arbetssätt?

Kontakta oss på atertag@klaravik.se.

Teamleader konkurs & återtag, Ola

Ola

Återtag & Konkurs

Telefonikon 072-080 75 34

Auktionsmäklare återtag, Niklas

Niklas

Återtag & Konkurs

Telefonikon 072-080 75 36

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig och diskuterar din kommande försäljning.

Jag är intresserad av att sälja:

Hur når vi dig?

Sist men inte minst; vad vill du sälja?*

Ikon som föreställen en fil Ladda ner vår säljbroschyr

Säljsupport: Telefonlur 054-15 13 04

Har du frågor kring din försäljning? Vi hjälper dig! Ring oss på vardagar 8-16 eller mejla till . Du kan även chatta med oss direkt här på sajten.

Enklare budgivning
med Klaraviks
app