
När Scania-Vabis släppte L76 1958 förändrade de spelplanen för transportbranschen. Den här lastbilen var inte bara stark och pålitlig – den var byggd för att tugga sig fram genom alla typer av terräng, från snötäckta norrländska vägar till de dammiga motorlederna i Mellanöstern.
L76 var baserad på L75-modellen men kom med en rad förbättringar: En förstärkt ram, högre lastkapacitet och en optimerad hjulbas. Den kunde ta tyngre laster och hantera dåliga vägförhållanden utan att föraren behövde oroa sig.
Under huven satt Scania-Vabis D11, en sexcylindrig dieselmotor på 11 liter och 165 hästkrafter i standardutförandet. För de som behövde extra kraft fanns turboversionen DS11, som levererade hela 260 hästkrafter. Med bättre bränsleekonomi, förbättrad kylning och optimerat oljesystem blev L76 och dess varianter en ekonomisk dröm för åkerierna.

På 50-talet var lastbilar inte direkt kända för sin komfort, men L76 visade att det gick att kombinera styrka med bekvämlighet. Hytten var rymligare, bättre ljudisolerad och utrustad med effektivare ventilation. För långtradarchaufförer fanns dessutom en version med sovhytt – en förändring som ”dag och natt” för alla som rullade långa sträckor.
Scania-Vabis L76 blev en global succé och användes i många delar av världen:

För att möta olika utmaningar släppte Scania-Vabis flera varianter av LS76:
Idag är L76 en eftertraktad veteranlastbil. Många välbevarade exemplar finns kvar och entusiaster världen över drömmer om att äga och renovera en av dessa klassiker.
När en L76 dyker upp på våra auktioner blir det alltid ett snackis. Det är en lastbil som byggdes för att hålla och som fortfarande gör det. Kanske är det dags att lägga ett bud? Och om du får chansen att höra en välskött D11-motor starta och rulla i väg – ta den. En ikon på vägarna då – en legendar på auktionerna i dag.
