Vanliga frågor om att köpa och sälja på Klaravik

Här hittar du de vanligaste frågorna vi får när det kommer till att lägga  bud, köpa och sälja på Klaravik. Saknar du något svar är du välkommen att kontakta vår kundservice på info@klaravik.se.

Bli kund och lägga bud

Hur gör jag för att lägga ett bud?
För att lägga ett bud på ett objekt behöver du ett köparkonto hos Klaravik. Det är helt kostnadsfritt och du registrerar dig här. När du har registrerat ett konto kommer du att få ett mail med en länk för att aktivera ditt konto. Genom att klicka på länken aktiveras ditt konto och du kan lägga bud.

Jag har glömt mina kontouppgifter!
Om du glömt ditt lösenord klickar du på Glömt lösenord. Då får du ett mail med en länk till där du kan skapa ett nytt lösenord. Tänk på att ange samma e-postadress som när du registrerade dig! Om du har glömt ditt användarnamn kontakta vår kundservice på info@klaravik.se.
Hur gör jag för att få mer information om ett specifikt objekt?
Läs noga igenom texten på auktionsunderlaget och glöm inte att titta på bilder och eventuell film. Där finns mycket information att hämta. Har du ändå frågor om ett specifikt objekt, är du välkommen att kontakta kundservice.
Varför förlängdes en auktion när jag lade ett bud?
Om någon lägger bud när en auktion på Klaravik har mindre än tre minuter kvar, förlängs auktionen med ytterligare tre minuter. Detta för att ge andra budgivare en chans att lägga motbud och för att inte stänga ute andra budgivare. Detta är etablerat inom onlineauktion och kan jämföras med slagauktionens första-andra-tredje-princip.
För att lägga bud behöver du vara inloggad på Klaravik.
Vad är ett autobud respektive ett manuellt bud?
Poängen med ett autobud är att systemet budar åt dig. Du anger ett belopp som du är villig att betala för ett objekt och sedan lägger systemet automatiska bud åt dig upp till ditt maxbud - men bara om det behövs. Ditt maxbud är dolt för övriga budgivare under auktionens gång. Att ett autobud är lagt indikeras med ett ”A” framför kund-id i budhistoriken. Ett manuellt bud behöver du uppdatera varje gång någon bjuder över dig. Och tänk på att ett autobud i samma nivå med ett senare lagt manuellt bud alltid kommer att leda auktionen - eftersom det lades först.

Visning och undersökningsplikt

Finns det visning av era objekt?
Allt på Klaravik säljs utan visning om inget annat anges. Du lägger ditt bud baserat på den information som finns i form av bilder, text och eventuell film på objektet. Därför är det alltid viktigt att kontrollera informationen noggrant. Om inte objektet motsvarar beskrivningen i auktionsunderlaget har du rätt att hävda din undersökningsplikt. Notera då att objektet inte får tas från platsen. Läs mer om undersökningsplikten nedan.
Hur kan jag kontrollera skicket på ett objekt?
Du som köpare har en rättighet såväl som en skyldighet att stämma av skicket utifrån auktionsunderlaget när du hämtar ditt inropade objekt. Om objektet inte motsvarar beskrivningen i auktionsunderlaget kan du reklamera köpet. Här kan du fylla i reklamationsblankett Undersökningsplikten finns till som en garant för dig som köpare!



Priser och betalning

Vem är det som säljer objekten på Klaravik?
Hos Klaravik får bara företag sälja. Det kan vara allt från mindre lantbrukare och byggbolag - till Sveriges största kommuner och uthyrningsbolag.
Tillkommer alltid moms?
På samtliga objekt tillkommer moms om inget annat anges. I samtliga fall visas detta på det aktuella objektet när du är inloggad som köpare på Klaravik.
Erbjuder Klaravik finansiering av objekten på auktion?
Ja, på vissa objekt gör vi det. Här kan du ansöka om finansiering. Om du kontaktar din egen bank och ansöker om finansiering, är det viktigt att du kontaktar Klaravik för att vi ska kunna ställa om fakturan till din bank eller finansbolag. Kontakta vår finanseringsavdelning via e-post om du vill veta mer: finansering@klaravik.se.
Om jag köpt något, när får jag fakturan?
När du vunnit en budgivning får du en faktura från Payex via e-post inom 1-2 bankdagar. Har du inte fått någon faktura? Kontrollera din skräppost! När Klaravik har mottagit din betalning (räkna med 1-3 bankdagar) får du en betalningsbekräftelse till din e-post. I bekräftelsen får du även kontaktuppgifter till säljaren för att göra upp om tidpunkt för hämtning.
Vad kostar det att köpa på Klaravik?
Det tillkommer en inropsavgift på varje auktion du vinner. Hur stor inropsavgiften är framgår på varje enskild auktion. Du ser inropsavgiften på respektive auktion då du är inloggad som kund på Klaravik. Notera att moms alltid tillkommer på ditt lagda bud om inte annat anges.

Vad är reservationspris?
Reservationspris är det i förväg lägsta pris som uppdragsgivaren har accepterat. På varje auktion ser du om reservationspriset har uppnåtts eller ej. Om inte reservationspriset uppnås kommer du att bli kontaktad av Klaravik inom kort, med målsättning att få igenom affären. Tänk på att alla bud på Klaravik är bindande, oavsett om reservationspris är uppnått eller ej.

Hämtning och frakt

När och var kan jag hämta det jag har köpt?
I varje auktionsunderlag finns information om i vilken kommun objektet finns. Kontaktuppgifter till säljaren får du i samband med att betalningen av fakturan är registrerad.

Hur fungerar det med frakt?
Alla objekt hämtas hos den aktuella säljaren. Klaravik kan i vissa fall vara behjälpliga med att boka frakt, mer information om detta hittar du här.

Anlitas en transportör är det viktigt att tänka på att undersökningsplikten fortfarande gäller och när objektet har lämnat säljaren är undersökningsplikten förbrukad och reklamation inte längre möjlig. Vad noga med att alltid göra upp en tid för hämtning med säljande företag, detta gäller även om du anlitar någon annan att ombesörja frakten.

Reklamation

Jag är inte nöjd med det jag köpt – kan jag reklamera ett objekt?
Du som köpare har en rättighet såväl som skyldighet att stämma av skicket mot auktionsunderlaget när du hämtar ditt inropade objekt. Om objektet inte motsvarar beskrivningen i auktionsunderlaget kan du reklamera köpet. Observera att detta måste göras innan du tar objektet från platsen. Här kan du fylla i reklamationsblankett

FAQ – säljande kunder

Hur gör jag om jag vill sälja något på Klaravik?
Enklast är att fylla i vårt formulär för att sälja på Klaravik, det hittar du här. Därefter kommer vi att återkoppla med mer information om att bli kund hos oss. Här hittar du även kontaktuppgifter till alla våra auktionsmäklare, från Haparanda i norr till Ystad i söder.
Får privatpersoner sälja på Klaravik?
Nej, på Klaravik är det bara företag som säljer objekt. Privatpersoner är däremot välkomna att lägga bud på och köpa objekt.
Jag hittar inte inloggningsuppgifterna till mitt säljarkonto?
Om du glömt dina uppgifter, kontakta då Klaravik säljsupport på e-postadress saljsupport@klaravik.se
Om jag sålt något, när får jag betalt?
Utbetalningen efter en genomförd försäljning sker den femte arbetsdagen i månaden efter det att ditt objekt blivit betalt av köparen. I samband med utbetalning mailas ett ekonomiskt underlag till dig som säljande kund. Har du frågor gällande din betalning, kontakta ekonomi@klaravik.se
Kostar det något att sälja på Klaravik?
Om ditt objekt blir sålt tar vi ut en provisionsbaserad kostnad som styrs av försäljningsbeloppet. Däremot om objektet mot förmodan inte skulle bli sålt, då kostar det ingenting. För mer information, välkommen att kontakta vår säljavdelning eller hör av dig direkt till auktionsmäklareni ditt distrikt.
Jag har sålt ett registrerat fordon, hur gör jag?
Ägarbyten för registrerade fordon sker alltid mellan köpande och säljande part vid avhämtningstillfället. Detta innebär att säljaren tillhandahåller del 2 av registreringsbeviset. Saknar du registreringsbevis går detta att beställa från Transportstyrelsen. Klaravik säkerställer alltid att eventuell skuld på fordonet löses innan den vinnande budgivaren blir ny ägare.

I de fall där Klaravik övertar ägandeskapet för att lösa eventuell skuld görs ett elektroniskt ägarbyte mot köparens kontodetaljer. Detta kan medföra att ägarbytet tar några ytterligare dagar.